Hoe maak je een LinkedIn profiel voor leadgeneratie

Wil je succes hebben met je LinkedIn profiel, dan is een goede fundering de basis om succesvol te worden.

De 1e stap en belangrijkste is, dat je bepaalt wat je doelstelling is voor LinkedIn?

Wil je Leads genereren voor jouw bedrijf?
Wil je jezelf beter presenteren?
Wil je jouw product promoten?
Relaties opbouwen?

Vervolgens ga je jouw doelgroep definiëren:

Wie is jouw doelgroep?
Hoe wil je gezien worden door deze doelgroep?

Als je dit scherp hebt voor jezelf, ga dan bepalen, welke actie er ondernomen moet worden door jouw doelgroep?

Je gaan volgen?
Je een connectie verzoek sturen?
Je bellen?
Websitebezoek, dus traffic genereren naar je website

Zorg er eerst voor, dat duidelijk is wat voor waarde jij kunt toevoegen. Niet ik ik ik, maar wij wij wij met de nadruk op de uitdaging en de behoefte die jouw doelgroep heeft.

Doelgroep
Doelgroep bepalen

Jouw LinkedIn-profiel kan je zien, als je persoonlijke landingspagina. En dat begint met een zgn. klantcentrisch LinkedIn Profiel! Een profiel waarbij je jouw klant en doelgroep centraal stelt.

Jouw LinkedIn-profiel
Jouw LinkedIn-profiel

Jouw LinkedIn-profiel moet deze basiselementen bevatten om meer leads te genereren.
Goed vindbaar zijn op LinkedIn is een ‘must’ voor jouw Prospects. Ze gebruiken hiervoor zoekwoorden.

Zorg ervoor, dat je zoveel mogelijk alle relevante zoekwoorden welke te maken hebben met jouw product en/of branche in je profiel hebt staan, zodat je bij het zoeken naar boven komt!

  • Zoekwoorden in je Kopregel
  • Zoekwoorden in je Achtergrondfoto
  • Zoekwoorden in je Info gedeelte
  • Zoekwoorden in Ervaring

Profielfoto:

Hoe belangrijk is je foto op je LinkedIn profiel? Antwoord: Heel belangrijk

Het is de eerste indruk, die een bezoeker krijgt van jouw profiel.

Wist je dat bijna 50% van je hersenen is gericht op visuele verwerking en dat het eerste wat mensen bekijken de plaatjes zijn?

En wist je dat klanten eerst naar jouw foto op LinkedIn kijken en op basis daarvan bepalen of ze verder lezen?

Een goede profielfoto maakt deel uit van je professionele branding op LinkedIn en andere social media kanalen.

Investeer in een goede profielfoto!

twee tips: Photofeeler & Profile Picture Maker

Ik heb nog een tweetal tips Photofeeler & Profile Picture Maker, die je gratis kunt gebruiken; Photofeeler (Dit is een website waar je onder meer je LinkedIn foto kunt laten beoordelen)
Pfpmaker (genereert van elke foto een mooie professionele / creatieve profielfoto)

Photofeeler & Profile Picture Maker, die je gratis kunt gebruiken; Photofeeler (Dit is een website waar je onder meer je LinkedIn foto kunt laten beoordelen)
Pfpmaker

Kopregel:

Het doel van je kopregel is om de prospect op jouw profiel te krijgen. Vanaf daar wil je hun aandacht vasthouden zodat ze je profiel gaan bekijken.

Hoe schrijf je een goede Kopregel?

Het belangrijkste doel van je kopregel is om je prospects een reden te geven om jouw profiel te bezoeken.

Vaak kom ik een Kopregel tegen waar alleen de functie in staat en dat is zonde.

Een manier om een zeer krachtige Kopregel te maken is de volgende:

Laat zien wat je voor mensen kunt doen.

“What’s in for me?” is de vraag van iedere bezoeker van je profiel:

Voorbeelden

Bedrijven helpen hun bedrijfsdoelstellingen en -ideeën te vertalen naar operationele resultaten en een positieve ROI
IT-specialist die zich toelegt op het creëren van stabiele, schaalbare oplossingen voor MKB bedrijven
Aanbestedingsmanager ◆ Ik help bouwbedrijven de overheid begrijpen, zodat ze meer tenders binnenhalen ◆ Meer weten?
Ik leer je om na een training WEL je potentie te benutten!
Ik help b2b bedrijven met LinkedIn om leads te genereren
Hier zijn een paar praktische tips om in gedachten te houden bij het schrijven van de Kopregel:

Praktische tips om in gedachten te houden bij het schrijven van de Kopregel:

Hier zijn een paar praktische tips om in gedachten te houden bij het schrijven van de Kopregel:

Stem je kopregel af op je doelgroep.
Voeg jouw USP’s toe.
Wees benaderbaar.
Voeg een Call to action toe.
Vul niet teveel zoekwoorden in.
Wees creatief.
Resultaten welke je boekt voor je klanten.

Achtergrondfoto

De LinkedIn achtergrondfoto (banner) is een kans, die vaak over het hoofd wordt gezien om je persoonlijke merk onder de aandacht te brengen.

Achtergrondfoto
Achtergrondfoto

Mensen zijn visueel ingesteld. Onze ogen worden aangetrokken door afbeeldingen en foto’s.

De profielfoto is er vaak wel. Maar de achtergrondfoto wordt vaak vergeten. En dat is jammer, want je wilt je onderscheiden.

De eerste stap voordat je op zoek gaat naar een geschikte foto.

Bedenk wat je wilt bereiken met je LinkedIn-profiel. Wat wil je uitstralen? Als je dat helder hebt, kan je op zoek gaan naar een achtergrond foto die bij jou past.

Zorg ervoor dat je achtergrondfoto altijd de perceptie weergeeft die je wilt creëren. Als jij gezien wilt worden als een serieuze zakenman en je hebt een achtergrondfoto met jezelf in een pak, dan is dat de juiste uitstraling

Heb je nog geen juiste achtergrond foto kunnen vinden, dan kan je kiezen voor een neutrale foto of Google eens op ‘Linkedin background template’ om tot inspiratie te komen.

Hoewel een stockfoto beter is dan een lege ruimte, is het toch een goed idee om een afbeelding in te voegen die gerelateerd is aan jou merk.

Tip: gebruik (gratis) Canva.com

waar je LinkedIn banner templates hebt, die je makkelijk kunt aanpassen.

canva.com
Tip: gebruik (gratis) Canva.com

Uitgelicht

Met dit onderdeel in je profiel kun je verschillende onderdelen uitlichten op je profiel zoals:

  • een bijdrage
  • blog
  • link naar je digitale agenda (calendly)
  • Link naar je website of landingspagina
  • presentaties
  • foto’s

Je kunt zelf de volgorde van weergave bepalen.

Uitgelicht
Met dit onderdeel in je profiel kun je verschillende onderdelen uitlichten

Info

Gebruik het onderdeel Info in je LinkedIn profiel om jezelf te verkopen. Zie het als je begeleidende brief of een Elevator pitch.

Info
Gebruik het onderdeel Info in je LinkedIn profiel om jezelf te verkopen

Aanbevelingen

Wat nog weleens wordt onderschat in je LinkedIn profiel is Aanbevelingen, dit wordt vaak niet ingevuld en dat is jammer.

Aanbevelingen zijn belangrijk. Je kunt zelf nog zo hard verkondigen, dat jij de beste ergens in bent, maar als een ander dit over jou zegt heeft dit vele malen meer impact!

Zie het als een testimonial, jouw social Proof

Hier een video met uitleg:

Url aanpassen en contactgegevens invullen:

Url aanpassen en contactgegevens invullen

Check deze video:

Voeg Call to Actions toe aan je profiel!


Om aanvragen te stimuleren moet je ervoor zorgen, dat je bereikbaar bent: telefoonnummer, e-mail adres. Zet dit onderaan je Info gedeelte.

Bij het onderdeel Uitgelicht kan je klikbare links toevoegen naar je website, electronisch agenda, etc.

Uitgelicht
Bij het onderdeel Uitgelicht

Conclusie

Dit zijn de basisprincipes van een LinkedIn-profiel, die ervoor gaat zorgen dat je van een CV profiel (over mij) gaat naar een profiel, die fungeert als een een soort mini website (wat voor waarde voeg ik toe en welk probleem los ik op voor mijn doelgroep).

Hierdoor creëer je meer profiel bezoekers en vergroot je je kans om een relatie op te bouwen en uiteindelijk meer kunt gaan verkopen.

Over Nico Waiboer

Mijn naam is Nico Waiboer en ik ben LinkedIn Trainer & Consultant. Ik help en leer bedrijven hoe ze LinkedIn effectiever kunnen gebruiken om klanten te vinden, te winnen en te behouden. Dat doe ik door de beste tips en nieuwste LinkedIn trends te delen via mijn LinkedIn profiel checklist, blogs, video’s en cursussen.

Connect met Nico Waiboer op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/nicowaiboer/

Gratis
Boek nu je gratis strategiegesprek: https://nicowaiboer.nl/strategiegesprek/
Download nu gratis de LinkedIn profiel checklist: https://nicowaiboer.nl/gratis/
Gratis Webinar: Hoe genereer je kwalitatieve leads via LinkedIn? https://nicowaiboer.nl/webinar/

Training
Wil jij ook meer bereik, bekendheid en meer winst? https://nicowaiboer.nl/de-linkedin-formule-meer-bereik-bekendheid-en-winst/

Over de auteur

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>